WebGL Nedir ?( WebGL - Html5 ) Çalıştırmak İçin Ne Kullanılmaktadır?


WebGL Nedir? Ne Değildir?

WebGL, web tarayıcıları üzerinde 3D grafikler oluşturmak için kullanılan platform bağımsız ve ücretsiz bir API’dir. Ayrıca internet sayfalarında 3 boyutlu görüntüler üretmeye yarayan arabirimdir. HTML 5 ile birlikte çıkan bu sisteme şu anda birçok tarayıcılar tarafından destek verilmekte ve Google Chrome,Firefox gibi sistemlerde kullanılmaktadır.

Sistem hazırlayanlar Khoronos Group  olup sağlam firmalar ile çalışılmaktadır.. Daha önce WRML ile internete uyarlamaya çalışıp başaramadıkları sistemi şimdi WebGL ile denendiği söylenmekte ve şu an kullanılmaktadır.

WebGL ekran kartının özelliklerini kullanmakta ve javascript (js) arabirimi üzerinden çalışmaktadır. Bu dolaydan herhangi bir plugin yüklemeden Google chrome veya Firefox kurmanız halinde hemen kullanmaya başlayabilmektesiniz. İlk zamanlarda tarayıcı sıkıntısı olsa da son güncellemelerden sonra bir hayli kullanışlı olmuştur.
 
WebGL Çalışmaları Yapmak İçin Ne Kullanıyoruz Peki?

WebGL, Javascript aracılığı ile OpenGL ES 2.0 desteği sağlayarak çalışmakta olup, bu sayede

WebGL ek bir plugine ihtiyaç duymuyor. en güzel yönüde burası. Kısa süre öncedir Microfsoft hariç herkes destekliyor.
OpenGL veya OpenGL ES destekleyen herhangi bir internet tarayıcı 3D grafikleri desteklemektedir. WebGL, HTML 5 standartlarında açıklanan ‘Canvas’ elementini kullanmakta.

Firefox`da bazı ekran kartlarını blokladığı için firefox'un eski sürümlerini kullanıyorsanız çalışmayabiliyor.

Peki WebGL Hangi Tarayıcılarda Çalışmaktadır? Hangi Browserlar Destekliyor?


1.Firefox

WebGL, Firefox/4.0b* sürümlerince desteklenir durumda. Son sürümler http://www.mozilla.com/en-US/firefox/all-beta.html adresinden de edinilebilinir. Firefox tarayıcısını kurduktan sonra WebGL API’sinin aktif olup olmadığını görmek için :

○ Adres çubuğuna about:config yazılmalı

○ Listelenen tanımlamalarda ‘webgl.enabled_for_all_sites’ parametresi eğer ‘false’ ise ‘true’ olarak değiştirilmeli

2.Safari

WebGL, Mac OS X 10.6 WebKit sürümlerince desteklenmektedir. İlgili sürümler http://nightly.webkit.org/ adresinden indirilebilir. Tarayıcıyı kurma işlemi tamamlandıktan sonra, WebGL API’sini aktif duruma getirebilmek için Terminal ekranında:

    defaults write com.apple.Safari WebKitWebGLEnabled -bool YES

komutunun bir kereye mahsus çalıştırılması yeterlidir.

3.Chrome/Chromium


WebGL’i Windows ve Mac OS X üzerinde test etmenin en kolay yolu Chrome 9 Beta versiyonlarından birini indirip kurmaktır.

○ Chrome 9 Beta (Windows and Mac OS X)

Eğer Linux, Mac OS X ve Windows üzerinde en güncel versiyonlar test edilmek istenirse, Chrome tarayıcısının açık kaynak versiyonu Chromium da kullanılabilir.

○ Linux 32-bit: http://build.chromium.org/f/chromium/continuous/linux/LATEST/
○ Linux 64-bit: http://build.chromium.org/f/chromium/continuous/linux64/LATEST/
○ Mac OS X: http://build.chromium.org/f/chromium/continuous/mac/LATEST/
○ Windows: http://tools.google.com/dlpage/chromesxs (Chrome Canary)

WebGL’i aktif olarak çalıştırabilmek için Chromium tarayıcısı komut satırlarından aşağıdaki parametre ile çağırılmalıdır:

○ Linux: ./chrome –enable-webgl
○ Mac OS X: ./Chromium.app/Contents/MacOS/Chromium –enable-webgl
○ Windows: Komut satırı parametresine gerek yoktur.

Tarayıcınızın HTML5 ve WebGL e ne kadar uyumlu olduğunu kolayca öğrenmek istiyorsanız eğer http://html5test.com/ linkini kullanabilirsiniz. Bu link tarayıcınızı HTML5 için bir teste tabi tutmakta ve belli kriterlere göre puanlama yapmaktadır. Burada WebGL kriterine bakarak tarayıcınızın WebGL’i destekleyip desteklemediği bilgisine sahip olabilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum yaptığınız için teşekkürler..